Táborozás a Balatonnál

Sümeg Város Roma Nemzetiségi Önkormányzata a Belügyminisztérium által kiírt pályázaton elnyert ROMA-NEMZ-TAB-23-0064 azonosítószámú támogatás segítségével 21 fő gyermek számára szervezett táborozást 2023. augusztus 8-14. közötti időtartamban, Szántódon.

A táborozók körét olyan helyi roma gyermekek alkották, akik ingerszegényebb környezetben nevelkednek, sem anyagi-, sem más körülmények nem teszik lehetővé, hogy képet kapjanak kultúrájukról, hagyományaikról. Lehetőséget nyújtottunk számukra a játékos kikapcsolódásra, a hasznos szabadidő eltöltésre, a lakóhelyükön kívüli környezetük megismerésére. Bemutattuk számukra a tábor környéke adta lehetőségek függvényében a természeti és épített értékeinket.

A mai fiatal generáció már kevésbé része hagyományainknak, így a tábor minden napjára beterveztünk olyan programokat is, ahol a gyermekek is részesei lehettek a cigány történelemnek. (főzés, mesterségek, zene, költészet stb.)

Mindezt sikerült megvalósítani a 7 nap alatt.

A környék kínálta látnivalókat Szántód, Balatonfüred, Zamárdi, Balatonföldvár, Tihany érintésével tekintettük meg.

A táborozás az alábbi elemekből tevődött össze:

• A szállás elfoglalását követően feltérképeztük a tábor környékét egy séta keretében. Az első napra szabadidős kikapcsolódás volt a fő program, és csoportfoglalkozásokat tartottunk szakmai kísérőnk segítségével. Este a tábortűz körül roma népdalokat tanítottunk a gyerekeknek.
  • A második napon hajókirándulással indítottunk Balatonfüredre. Megtekintettük a Jókai Mór Emlékházat, a Helytörténeti gyűjteményt és a Zsidó Kiválóságok Házát, melyet nagy érdeklődéssel fogadtak a kicsit és nagyok is egyaránt. Este híres cigány költők életéről adtunk át tanulságos információkat a táborozóknak.
  • A harmadik napon szintén Füred felé vettük az irányt, kisvasúti kirándulással telt a délelőtt. Az ebédet követően a táborban tartottunk előadást a gyerekeknek a továbbtanulás és szakmaválasztás kérdéseiről. Este cirkuszlátogatásé, és a tradicionális cigány ételeké volt a főszerep, amit cigány irodalmi művek felolvasásával tettünk teljessé.
  • A negyedik napon önfeledt közösségépítő játékos programok következtek, a zamárdi kalandparkban, délután pedig a tábor strandján. A játékokba a cigány kultúrát, mesterségeket is belefűztük. Este cigánylecsó főtt bográcsban.
  • Az ötödik napon a természeti értékeink felfedezése volt egyik úti célunk, a balatonföldvári parkerdőben, illetve a Balaton partján. Ebéd után szakmai segítőnk a „Cigányság élete Magyarországon” előadását tartotta meg. A napot szintén tábortűzzel zártuk.
  • Az utolsó teljes napunkon történelmi látogatást tettünk Tihanyban. (Magyar Királyok Történelmi Panoptikuma – Tihanyi Bencés Apátság temploma – Őrtorony kilátó – Kalózmúzeum)
  • Augusztus 14-én, reggeli után indultunk haza.

Köszönhetően a pályázati támogatásnak, idén ismét sikerült térítésmentesen biztosítanunk ezt a lehetőséget a helyi gyermekek számára. A gyerekek jól érezték magukat, kikapcsolódtak, játszottak és tanultak. Elsősorban saját népükről, múltjukról, hasznos tanácsokat kapva ahhoz, hogy a társadalom teljes értékű tagjaivá váljanak. Ezeket a célokat úgy építettük be az egyes programelemekbe, hogy az a gyermeki felfogás számára is élvezhető, játékos, elfogadható legyen.

E nyári kikapcsolódás ismét maradandó élményt jelentett a gyermekek számára.